"Nagur Page Waris Samadiatn' Nang Jauh"

Kamis, 10 April 2008

12 ciri insan jadi sahabat



Bapak dan ibu adalah orang yang paling bahagia dengan keberhasilan anak selama bertahun-tahun bergelut didunia pendidikan. Tidak kurang juga yang merasa bimbang kehidupan baru yang bakal ditempuhi anak dikemudian hari. Kini anak seorang diri menimba ilmu dengan kehidupan dengan kawan baru. Mereka bimbang anak tidak dapat menyesuaikan diri dan mungkin salah pergaulan serta memilih teman.

Oleh karena itu kita berhati-hati dalam memilih siapa yang harus dijadikan sahabat. Kehidupan setiap manusia memerlukan seseorang untuk dijadikan sahabat. Tidak ada sesiapa pun yang mampu hidup tanpa mempunyai kawan, Pilihan yang bijak bukan sekadar ketika ingin mendirikan rumah tangga, tetapi juga dalam memilih sahabat. Apakah ciri-ciri seorang sahabat yang baik? Kadang orang tua berpesan kepada anak lakinya. Untuk itu ada kiat tertentu sebagai tolak ukur kita memilih seorang sahabat, yaitu :
1) Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu
2). Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas

balik persahabatan kamu
3). Jika engkau memerlukan pertolongan daripadanya, dia akan

membantu kamu
4). Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan

menerimanya dengan baik
5). Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu,

dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu
6). Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan
menutupnya
7). Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan

mengusahakannya
8). Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan

menanyakan kesusahan kamu
9). Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan
kesusahan kamu
10). Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan

kamu
11). Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu

kamu
12). Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang

mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan.

Orang yang setiap masa bekerja untuk keperluan kamu. Sanggup mengorbankan segala-galanya untuk kepentingan kamu." Ada juga yang berpesan: "Sesiapa yang suka berkawan, tetapi tidak suka melebihkan kawan daripada diri sendiri, maka lebih baik dia berkawan dengan ahli kubur!". Marilah bersama-sama kita periksa diri masing-masing apakah layak menjadi sahabat sejati atau hanya layak menjadi kawan kepada ahli kubur. Siapakah sahabat paling rapat yang pernah kita miliki? Bagi seorang anak, sahabat yang paling rapat adalah orang tua, anak adalah sahabat yang paling akrab dengan mereka.

Bagi seorang isteri, suami adalah sahabatnya dan begitu juga bagi suami, isteri adalah yang sepatutnya menjadi sahabat karib mereka. Cuma persoalannya di sini, selepas kita mengetahui akan ciri-ciri seorang sahabat dan siapakah sahabat akrab kita, apakah sudah terlaksana persahabatan itu? Sudahkah kita menjadi sahabat kepada anak dan kedua orang tua kita? Seorang remaja memilih remaja lain sebagai sahabatnya dan seorang bapak pula memilih bapak lain sebagai sahabatnya. Sebenarnya, bukan kita tidak boleh memilih orang lain untuk menjadi sahabat, tetapi perlulah bijak memilihnya. Jangan salah pilih.

Sahabat yang baik umpama penjual kasturi, yang mana wanginya akan tetap terpercik kepada kita, namun sahabat yang jahat akan membalik kejahatan itu kepada kita. Jadilah insan yang bijak dalam memilih orang yang boleh dijadikan sahabat.

2 komentar:

diana bochiel mengatakan...

hehheheheheh duh lupa mo koment apa

yg jelas bner bgt anak2 skrg pada

ga punya sopan santun...

hehehe

kecuali aQu..

mav klo ga nyambung..
bacanya buru2...

Anonim mengatakan...

ahhh..susah nyari sahabat yang bener2 tulus semuanya..dari dulu sampe sekarang ini aku belom nemuin sahabat yang sesuai "tolak ukur " tersebut diatas..susah bangetttttt...